MAAILMAN PARAS

Moi! Tänään teenkin ihan erilaista postausta. Tajusin yksi päivä Amilla ratsastaessani, miten paljon oikeasti välitän siitä ponista, ja päätin sitten tehdä teille Amista kuvapainoitteisen postauksen. Toivon, että saatte selkoa tästä postauksesta. Yritän tässä samalla vähän kertoa meidän "tarinaa", vaikka ei se mikään kovin kummoinen olekkaan.

2011



Aiemmin juoksin mä silmät kii, 
mut sit mä törmäsin enkeliin

Vuonna 2009 aloin etsimään itselleni hoitoponia. Moneen kuukauteen ei kukaan etsinyt hoitajaa tai sitten hoitajaa etsivä poni ei oikein napannut. Alkuvuodesta 2010 ponien hoitajavastaava sitten laittoi viestiä, että nyt Amilta olisi yksi hoitaja lopettamassa, ja voisin aloittaa koeajalla. Olin jo kauan tykännyt Amista ja se kuului lemppariponeihini. Poni kuitenkin osasi olla välillä hankala hoitaessa, todellinen ADHD. Muistan joskus, kun mulla meni ainakin vartti saada suitset ponille. Päätin kuitenkin yrittää, ja 26.3.2010 aloitin virrallisesti ponia hoitamaan, kolmisen viikkoa ennen sitä olin jo koeajalla normaalisti hoitanut.




Alussa poni pelleili kanssani ihan urakalla, ja välillä harjaamisessa meni ikuisuus, kun poni kerta toisensa jälkeen viskoi sen harjaämpärin maahan niin, että kaikki harjat varmasti levisivät pitkin karsinaa. Suitsien laitossa meni myös alussa todella kauan. Muutenkin hoitaminen ylipäätänsä oli paljon vaikeampaa ja vei tuplasti enemmän aikaa. Taluttaminen oli myöskin aika vaikeaa, koska poni viskoi kokoajan päätään, eikä seissyt sekuntiakaan paikallaan jonossa.

Huomaan kun onnen kyyneleet takin kauluksee putoaa


Muistan vieläkin niin selvästi sen päivän, kun olin ensimmäistä kertaa taluttamassa laukassa alkeiskurssilaisia. Talutusponina toimi luonnollisestikkin Ami. Poni ensin viskoi päätään ja pyöri ihan jumalattomasti, kun joutui seisomaan yksin jonon ensimmäisenä. Kun sitten vihdoin sai mennä, poni oikein säntäsi eteenpäin, ja sitten pitkällä sivulla Ami hyytyi, eikä suostunut laukkaamaan. Tämän se teki monta kertaa putkeen. Opettaja sitten pyysi kokeneemman hoitajan taluttamaan, ja tämä kyseinen henkilö sai ponin heti laukkamaan... Olisin voinut vajota maan alle häpeästä. Nyt vaan nauran koko jutulle, vaikka silloin itku kurkussa talutin ponia lopputunnin. 





Ollaan parempia yhdessä, kuin erikseen


Ratsastin myös Amilla todella paljon tunneilla, ja menin Amilla toiset estekisani ikinä ja ensimmäiset koulukisat. Sijoituinkin ponilla kolmanneksi estekisoissa, mutta koulupuoli ei sitten mennytkään ihan niin hyvin, kun en meinannut saada ponia kääntymään. Saatiin kuitenkin ~56%.

Anna mun olla syypää sun hymyyn





Aika nopeasti hoitamisesta alkoi tulla helpompaa, kun Ami oppi tunnistamaan minut ja alkoi uskomaan, ettei mun kanssa pelleillä. Silloin meno oli kuitenkin vielä ihan erilaista kuin nyt. Tunneilla alkoi myös sujumaan paremmin. Muistan kun olin niiiiin iloinen kun opettaja sanoi "no nyt se ami kulkee peräänannossa". Estetunneilla pääsin myös hyppäämään ponilla kasikymppiä, sekin tuntui ihan uskomattomalta. Silloin elettiin vuotta 2011.

Tää tuntuu helpolta

just niinku ois tunnettu aina




Oot mun puuttuva palanen mun puuttuva palanen

Kesällä samaisena vuonna Ami ontui monta viikkoa, ja sitä piti usein ennen tunteja käydä aina maneesissa taluttelemassa. Muistan, kuinka kivaa oli kävellä ponin kanssa maneesissa, ihan kahestaan. Ontuminen kuitenkin saatiin hoidettua ja poni kuntoon taas. Onneksi. Loppuvuosi sitten vierähtikin kuraisesti, mutta poni ei mielestäni enää ontunut syksyllä ollenkaan.





Ei pintaa ja muovii, mä haluun enemmän.

Minusta ja Amista kuvattiin myös jakso televisio sarjaan "mun oma lemmikki - ponikoulu" kesällä 2011. Kuvaukset kestivät yhden päivän, ja se on varmasti yksi parhaista muistoista ikinä Amin kanssa. Poni käyttäytyi super hyvin, ja kaikki sujui loistavasti. Paremmin kuin loistavasti. Täydellisesti.

2010


Vuosi 2012 meni ihan hujauksessa, poni oppi tuntemaan minua vielä paremmin, ja ratsastuspuoli parani huomattavasti. Kävimme enemmän kisoissa, mutta aika huonolla menestyksellä. Korkeimmillaan menimme 70cm luokan. Viime vuonna poni taisi myös muutaman kerran ontua, mutta ei mitään vakavaa. Tältä vuodelta multa löytyy ihan jäätävä kasa kuvia, mutta laitan nyt tietysti vain sellaisia, mitä ei ainakaan kauheasti ole täällä blogissa näkynyt.

Sä oot silkkii mun sylissäni

Niin kuin lämmin vesi, joka lainehtii






Olen esiintynyt ponin kanssa myös kahdessa lucia-juhlassa; 2010 ja 2012. Aikaisempana vuonna olimme ponin kanssa pukuratsastuksessa ja esitimme alieneita. Aika söpöä, eikö? Kaikki sujui todella hyvin, ja poni käyttyi kiltisti. Thank God.


En tarvii muuta, kunhan saan vaan sut mun mukaan. 
Mä tarviin sut mukaan.

Viime lucia-juhlassa olimme Amin kanssa mukana ponikerhojen Angry Birds-esityksessä. Sielläkin Ami käyttyi ihan hyvin, vaikka olikin ihan törkeän laiska. Kuitenkin kaikki sujui hyvin, ja pystyin taas olemaan ylpeä ponista. Parhaasta ponista.




Ami osallistui edellä mainittuun juhlaan myös vuonna 2011, mutta itse en ponilla silloin mennyt, koska mulla oli juuri silloin valmennusviikonloppu perniössä.

Poni-Haassa on tapana, että jouluna hoitajat saavat ratsastaa hoitoponeillaan ja -hevosillaan ilmaiseksi, kiitokseksi hoitamisesta. Minulla on takana vain kolme jouluratsastusta, josta vain yhdeltä on kuvia, vuodelta 2010.


Mä oon sua varten tääl, seison täs paikallaan.

Kaikki muut kuvat ovat näköjään kadonneet jonnekkin tietokoneen syövereihin, ja en nyt niitä löydä mistään, vaikka kuinka etsin.

Jouluridoissa poni aina käyttäytyy muuten ihan hyvin, mutta viestissä se aina alkaa pelleillä. Useimmiten se yrittää aina kääntyä kesken kaiken takaisin muiden luo, ja siinä vaiheessa aika moni on tullut sieltä alas. Minulle se teki tuon vain kerran, ensimmäisessä jouluridassa. Viime jouluna Ami villiintyi viestissä ihan kunnolla. Se pukitteli. Siis pukitteli. Ami. Selässä pysyin, vaikka meinasin haljeta naurusta.


Tänä vuonna kaikki on ollut ihan erilaista. Ratsatukset ovat sujuneet superisti paremmin, ja olen oikeasti alkanut välittää tosta ponista. Ja paljon. Olen vasta tänä vuonna tajunnut miten paljon tuo adhdsähläpellevammanenpikkuponi mulle oikeasti merkkaa.




Nyt kesällä olen viettänyt todella paljon aikaa ponin kanssa. Olen vienyt sen joka päivä kun olen tallilla ulos, harjaillut sitä tuntitolkulla, syötellyt, halinut ja ratsastellut. Olen myös kuvaillut tallilla todella paljon, mutta niitä kuvia sitten kesäisessä kuvapostauksessa, mikä on tulossa piakkoin.



on pitkä kuuma kesä

ja mä aion elää sen



Amigo Too 
paras poni 2008 ->
hoitoponi 2010 ->

ps. i love you 

28 kommenttia:

  1. oiih teijän tarina muistuttaa mun ja un nykyisen ponin <3 ihanii kuvii ja sovitte yhteen oot nona muute ihana bloggaaja!!

    VastaaPoista
  2. Ihana toi Ami!Meet sillä tosi hyvin! :)

    VastaaPoista
  3. voitko tehdä valmennusajoista erikoispostauksen? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ehkä kesällä jos löydän jostain paljon kuvia :D

      Poista
  4. ootko mielestäs tavotteellinen ratsastaja vai harrastatko pelkästään?

    VastaaPoista
  5. Mitäs sitten kun Ami lähtee eläkkeelle ponihaasta pois jonnekkin ? Aiotko ottaa jonkun uuden hoitsun Amin tilalle? Voin vaan kuvitella miten ikävä sulle tulee amia sillon kun se lähtee, oot tottunu kuitenkin näkemään sitä usein ja sitten yhtäkkiä et tiedä näätkö enää koskaan :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Silloin viimeistään vaihdan kokonaan tallia.

      Poista
  6. Tosi kiva postaus!:)
    Ami on söppänä:3

    VastaaPoista
  7. Löysin sun blogin vasta nyt ja huomasin tolla sun "esittely" sivultas, että oon sua yhen päivän vanhempi ja kappas harrastan ratsastusta. :)

    Ihana blogi!♥

    VastaaPoista
  8. Aivan ihana postaus. Lisää tälläisiä, näitä on tosi kiva lukea.
    ps: sullontosikivablogi :)

    VastaaPoista
  9. Piiitkä postaus, mutta jos se on hyvä sen jaksaa lukea! ;)
    Ja se oli hyvä!!!!

    VastaaPoista
  10. Voi kun näytät pieneltä noissa joissain kuvissa, tää oli kiva postaus :) Voitko laittaa tänne kuvan sun päättärimekosta? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)
      Ja ei mulla ole päättärimekkoa

      Poista
  11. Oi tosi ihana postaus!!:) Mikset muuten hanki omaa ponia? :O

    VastaaPoista
  12. Mille tallille aijot vaihtaa jos ami joudutaan lopettamaan? Mut hyvä blogi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lopettamisesta ei oo puhuttu. Vaan jos Ami lähtee esim elääkkeelle.

      Poista

Katsothan ennen kommentoimista, että löytyykö kommenttiisi vastaus UKK-välilehdestä?