Kesäkuntoon '15

Kuten monikin teistä, myös minä tein tänä vuonna ehkä maailman yleisimmän uudenvuodenlupauksen. Saman jonka teen joka vuosi. Nimittäin päästä kesäkuntoon. Nyt olen kuitenkin paremmassa kunnossa kun koskaan aikaisemmin. Haluan jakaa jokaiselle pari helppoa vinkkiä/muistutusta. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa!

                

Kannattaa muistaa että urheilla voi monestakin syystä. Ennenkun aloitat, kysy itseltäsi: Miksi? Mitä minä yritän saavuttaa? Räätälöi treeni- ja ruokaohjelmasi tämän mukaan. Erot ovat nimittäin huomattavat laihduttajalla ja sellaisella joka haluaa kiinteyttää ja saada lihaksia.

Tiedusta, ettei unelmavartalo ole yhden kerran takana. Joskus tekee mieli luovuttaa, mutta se on se hetki, jolloin pitää laittaa suurempi vaihde silmään. Ole kärsivällinen, työsi tuottaa kyllä pikkuhiljaa tulosta! Se on aivan upea tunne kun muut huomaavat edistyksesi ja sinua kehutaan työstäsi. 

              

Pelkkä urheileminen ei valitettavasti riitä. Ruokavalio, uni ja elämäntavat ovat aivan yhtä tärkeitä. En väitä että pitää vetää mitään älytöntä linjaa ja välillä täytyy tietenkin saada rikkoa sääntöjä, mutta mahdollisimman terveellinen elämäntyyli ei ole kenellekkään pahitteeksi. Itse panostan enemmän toisilla osa-alueilla ja näin ollen hyvällä omallatunnolla vähemmän toisilla. Muistakaa kuitenkin, ei ole tarkoitus syödä mahdollisimman vähän, vaan itsensä kylläiseksi mahdollisimman terveellisellä ruokavaliolla. Terveellisesti syömisen ei myöskään tarvitse tarkoittaa mitään punnittuja annoksia ja lisäravinteita, vaan ihan vanha kunnon kotiruoka ja herkkulakko riittävät oivallisesti. Ei tarvitse lähteä liioittelemaan ruoka-asioiden kanssa!

             

Kannattaa kokeilla eri lajeja! Kaikille ei vaan sovi lenkkeily, vaikka se kuinka tuntuisi olevan ainoa "varteenotettava" vaihtoehto. Jos sinulla on jäsenyys kuntosalille, joka tarjoaa erilaisia ryhmäliikuntatunteja, kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa mahdollisimman monia. Ja kuntosalin ulkopuolellakin on vaikka kuinka paljon kivoja urheilulajeja! Rohkeasti vaan kokeilemaan! Itse ihastuin jo vuosi sitten Elixia Power-nimiseen versioon Body Pumpista, jota en meinnanut aluksi uskaltaa edes kokeilla.


Lopuksi kannattaa muistaa kenen vuoksi tätä oikeasti tekee. Oli syysi sitten ulkonäkö, hyvä olo tai mikä tahansa muu, hyvät elämäntavat ovat pitkällä tähtäimmellä kestävä suunnitelma vaan itsesi vuoksi. Jos joku muu "käskee" rakentamaan lihaksia tai laihduttamaan, motivaatio ei pysy yllä! Päätät itse miten kohtelet kehoasi ja kuinka pidät siitä hyvää huolta. 


Tsemppiä!

// Ira

4 kommenttia:

  1. Tosi hyvä postaus! Alotin uuden vuoden vaihteessa oman treenikuurini ja sitä kestikin 2kk mutta sitten innostus lopahti..tää sun kirjoitus anto mulle ainakin motivaatiota taas treenailuun !:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiva kuulla! :) Tsemppiä sinne!

      Poista
  2. Hyvä teksti! Oon itekki ajatellut alottaa jonkun toisen urheilu harrastuksen ratsastuksen lisäksi:) Voisitkohan tehä ns. toisen osan tähän liittyen että miten sä treenaat ja syöt ?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Voin tehdä jossainvaiheessa!

      Poista

Katsothan ennen kommentoimista, että löytyykö kommenttiisi vastaus UKK-välilehdestä?